orkafilm logotyp

Dom pod Dwoma Orłami. Making of.

Reżyseria

Waldemar Krzystek

Scenariusz

Małgorzata Kopernik, Waldemar Krzystek

Zdjęcia

Piotr Kukla

Postprodukcja

ORKA

Manager postprodukcji

Marina Sawicka

Supervisor VFX

Szymon Kania

Postprodukcja dźwięku

Cafe Ole, Studiocompany Pro

Producent wykonawczy

Anna Wereda

Produkcja

Kosmos Film, FINA, Telewizja Polska

Obsada

Karolina Gruszka, Grzegorz Małecki, Karolina Rzepa, Adrian Zaremba, Andrzej Seweryn

Głównemu twórcy serialu, Waldemarowi Krzystkowi towarzyszyliśmy od początku realizacji scenariusza, który jego żona, Małgorzata Kopernik napisała 20 lat wcześniej! Ponad 300(!) ujęć efektowych w dziesięciu odcinkach serialu. Powodzie, pożary i śmiertelne mrozy, wiosenne krajobrazy na ekranie pokryła gruba warstwa śniegu, a – całkiem spory, trzeba przyznać – basen zmienił się w zalany powodzią tysiąclecia Wrocław. Emitowany w TVP serial przyciągnął przed telewizory prawie 3 miliony widzów!

Grading był bardzo istotny, ponieważ kolorystyka pomaga widzowi zorientować się w czasie akcji. Kresy lat 20. XX wieku są najbardziej kolorowe, złociste. Ważną inspiracją było dla mnie malarstwo: Jacek Malczewski, Ilya Repin, ale też artyści holenderscy, których uwielbiam. Czasy II Wojny Światowej odznaczają się dużą desaturacją, są niemalże monochromatyczne, natomiast lata 90. miały być najbardziej zwyczajne. To rozróżnienie udało się bardzo dobrze. Podobnie jak chociażby symulacja powodzi – co mogę stwierdzić jako ktoś, kto spędził na wodzie wiele dni zdjęciowych, kręcąc holenderski “Sztorm”.

Piotr Kukla, autor zdjęć